Läkemedel som kan orsaka förändringar i menstruationsblödning

Läkemedel som kan orsaka förändringar i menstruationsblödningar

Många receptbelagda och icke-receptfria läkemedel kan påverka menstruationscykeln. Några exempel är:

  • Antikoagulanta läkemedel, såsom aspirin och warfarin (som coumadin).
  • Nonsteroidala antiinflammatoriska läkemedel (NSAIds), såsom ibuprofen (till exempel advil eller motrin) och naproxen (till exempel, aleve).
  • Hormonala former av p-piller, såsom p-piller, depo-provera-injektioner, implanon- eller nexplanonimplantat och levonorgestrel IUD (mirena).
  • Hormonbehandling.
  • Läkemedel som används för att behandla cancer (kemoterapi).
  • Sköldkörtelmedicin.

Om du har förändringar i menstruationsblödning som du tror kan vara relaterad till medicinsk användning:

  • Ring till läkare som ordinerat läkemedlet för att avgöra om detta är en förväntad biverkning av detta läkemedel. En tidpunkt kanske inte behövs.
  • Om du tar ett läkemedel som inte är ordinerat av en läkare, sluta ta det. Kontakta din läkare om du tycker att du måste fortsätta att ta medicinen eller om du behöver hjälp att kontrollera dina symtom när du har stoppat läkemedlet.

Krediter

Genom Healthwise personal
Primärmedicinsk granskare William H. blahd, jr., MD, FACEP - akutmedicin
Specialmedicinsk granskare H. Michael o 'connor, MD - akutmedicin

Nuvarande från 20 februari 2015